سئو در طراحی سایت چیست

سئو چیست و چرا مهم است؟ اهمیت سئو در وب سایت چقدر است ؟

گوگل دیگر فقط به محتوای متنی نگاه نمی‌کند؛ بلکه به نحوه تعامل کاربران با سایت توجه دارد. اگر یک وب‌سایت سریع، ریسپانسیو و بدون تبلیغات آزاردهنده باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت. معیارهایی مثل زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time)، نرخ پرش (Bounce Rate) و تعاملات کاربر (User Engagement) نقش بزرگی در رتبه‌بندی دارند. بهینه‌سازی Core Web Vitals، استفاده از طراحی موبایل‌محور (Mobile-First Design) و کاهش زمان بارگذاری صفحه (Page Load Speed) از ضروریات سئو در ۲۰۲۵ هستند. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.

با اینکه درک مبانی سئو بیش از چند هفته طول نمیکشد، اما تسلط بر روی سئو به میزان تلاش شما وابسته است که شاید ماه ها و یا شایدم سال ها به طول انجامد. اگرچه این این اصطلاحات از دید عملی اهمیتی ندارند، اما خوب است معنای آنها را بدانیم. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. توصیه ما به شما نصب گواهینامه SSL از ابتدای راه‌اندازی وبسایتتان است.

به سبک نوشتاری برای دیده شدن در Featured snippet «سبک نوشتاری هرمی معکوس» می گویند. بسیاری از صفحاتی که در Featured snippet ظاهر می شوند رتبه اول گوگل را ندارند. بزرگترین مزیت داشتن یک Featured snippet این است که می توانید نسبت به رقبای خود برتری کسب کنید، حتی اگر صفحه شما رتبه پایین تری داشته باشد. استفاده از فایل های تصویری با فرمت مناسب به شما کمک می کند تا کیفیت تصویر بهتری داشته باشید و حجم فایل را هم کاهش دهید. این بدان معنا نیست که هر محتوایی به بروزرسانی مکرر نیاز دارد، اما بسیاری از آنها نیاز دارند.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. آنچه در پاسخ به این سوال مشخص می‌شود، بیشتر نشان‌دهنده‌ی آگاهی کاربران از برندها است.

به همین دلیل ما هم به صورت تخصصی در مورد بهینه‌سازی سایت از دید موتور جستجوی گوگل صحبت می‌کنیم. Google ADS بهترین ابزار تبلیغاتی پربازده است که به دلیل هدفمند بودن تبلیغات در آن به محبوب‌ترین ابزار تبلیغاتی اینترنتی بدل شده. ازآن‌پس هرکسی در گوگل سرچ کند خرید کفش شمارا درنتیجه اول مشاهده می‌کند. ربات موتور جستجوگر عبارت دیگری است که در حوزه سئو به آن برخورد خواهید کرد. البته ممکن است به‌جای کلمه ربات کلمات دیگری هم مانند خزنده، روبوت، Spider و Crawler به گوش شما خورده باشد که همه آن‌ها یک معنی را می‌دهند.

تصور کنید که یک کاربر عبارتی را در موتور جست و جوی گوگل وارد می‌کند و گوگل سایت‌های مختلفی را نشان می‌دهد. به کاربرانی که از طریق جست و جو در گوگل وارد سایت شما می‌شوند، ترافیک ارگانیک می‌گویند. به این معنی که شما برای وارد شدن آن کاربر به سایت هزینه‌ای پرداخت نکردید و صفحه شما به دلیل کاربرد درست استراتژی‌های سئو در نتایج گوگل نشان داده شده و کاربر را جذب کرده‌است. این نتایج در اثر تبلیغات گوگل ظاهر شدند و برای نشان داده شدن آن هزینه پرداخت شده‌است. به عبارتی بهینه‌سازی محتوا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در یک راستا قرار دارن.

این یعنی اگر سایت تان در حوزه گردشگری و فروش بلیط فعالیت دارد و میخواهید روی کلمات پررقابتی مثل خرید بلیط هواپیما یا تور مشهد به صفحه اول برسید، احتمالا باید بیشتر از ماهیانه 50 میلیون تومان هزینه کنید. اما در مقابل رسیدن به صفحه اول روی کلماتی مثل خرید کتاب آشپزی و… شاید ماهانه کمتر از 5 میلیون تومان هزینه داشته باشد چون رقابت در این حوزه اندک است. یک محتوای جذاب تا زمانی که نمره سئو مناسبی نداشته باشد، نمیتواند جایگاه خودش را در نتایج پیدا کرده و مخاطبان را به وب سایت شما وارد کند. اگر در مورد سئو محتوا اطلاعات کمی دارید، به مقاله رایگان آموزش سئو محتوا که به صورت جامع و ویدیویی تدوین شده مراجعه کنید. اما آگاه باشید اهمیت این بخش مقداری از تایتل کمتر است، ولی در صورتی که توضیحات خوبی در این قسمت قرار دهید، می‌توانید کاربر را مجاب کنید که روی لینک صفحه شما کلیک کند. در هنگام تحقیق کلمه کلیدی، با برخی از کلمات روبرو می‌شوید که می‌بایست در یک صفحه از آنها استفاده گردد.

همیشه این موضوع را در ذهن داشته باشید تا در نهایت برای کلمات کلیدی اشتباه، صفحه ای را بهینه سازی نکنید. علاوه بر این، کسب رتبه برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا همیشه امکان پذیر نیست. ناگفته نماند که صدها مورد از کلمات کلیدی Long-tail در هر کسب و کاری وجود دارد. برآوردها نشان میدهد که حدود 70٪ از کل ترافیک سایت ها از کلمات کلیدی Long-tail است. مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی گوگل (مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و…) می‌تواند روشی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی گوگل و سئو در طول سال‌ها باشد. سئو خارجی با دیگر بخش های بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی و برندینگ هم در ارتباط است.

به روش‌های غیرقانونی و مخرب برای کسب رتبه بهتر سایت، سئو کلاه‌ سیاه گفته می‌شود. این روش‌ها شامل استفاده از محتوای کپی شده، خرید لینک‌هایی باکیفیت پایین، ثبت کامنت‌های اسپم و استفاده از تکنیک‌های مختلفی همچون پنهان‌کردن محتوا و استفاده از صفحات پر از کلمات کلیدی هستند. استفاده از سئو کلاه‌سیاه در بلندمدت می‌تواند باعث پنالتی شدن وب‌سایت توسط موتورهای جستجویی شده و به‌جای بهبود رتبه، باعث کاهش رتبه وب‌سایت می‌شود. Off Page Seo (سئوی خارج از صفحات) تمام فعالیت‌هایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام می‌گیرد. یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد.

شناخت کاربر رو در مباحث سئو به عنوان “Customer Persona” یا پرسونای کاربر می‌شناسن. در واقع، گوگل به طور عمومی و رسمی اعلام کرده که بین “محتوای با کیفیت بالا” و “سودمندی” تفاوت وجود داره. یکی از جواب‌ها اینه که گوگل بررسی می‌کنه ببینه چه کسانی و به چه تعدادی به این صفحه لینک دادن. (البته این فقط یکی از بررسی‌هاش هست و ما فعلا داریم مفاهیم رو بیان می‌کنیم. در فصل‌های بعدی به صورت مفصل بهتون می‌گیم بقیه بررسی‌های گوگل چی هستن). قبل از هر چیز شما باید با فرایند بازاریابی و قیف فروش اینترنتی آشنا شوید.

مخاطبان هدف ممکن است این محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند یا از طریق آن به طرف وب‌سایت شما هدایت شوند. این موضوع به لینک‌سازی بهتر و افزایش سیگنال‌های اجتماعی وب‌سایت شما کمک می‌کند. لینک‌سازی بهتر و افزایش ذکر نام برند تأثیر مستقیمی روی بهبود سئوی خارجی وب‌سایت دارد. اولین، طبیعی‌ترین و بهترین روشی که برای دریافت بک‌لینک وجود دارد، تولید محتوای مرتبط و باکیفیت به‌طور مداوم است. این کار در طولانی‌مدت وب‌سایت شما را به منبع تخصصی اطلاعات حوزه کاری کسب و کارتان تبدیل می‌کند. گوگل هم این روش دریافت بک‌لینک را از روش‌های دیگر بیشتر تایید می‌کند چون بک‌لینک‌ها در اصل باید به‌صورت طبیعی و بدون هیچ تلاشی به طرف وب‌سایت ایجاد شوند.

بک‌لینک‌ها که به اکسترنال لینک نیز معروف است و باعث می‌شود که کاربر از یک سایت دیگر، مستقیما به سایت ما وارد شود. کیفیت سایت‌هایی که به ما لینک می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند، سبب بهبود جایگاه ما در نتایج SERP خواهد شد. اسکیماها اطلاعات و داده‌های ساختار یافته‌ای است که به کرالرهای گوگل این قابلیت را می‌دهد که کد و محتوای صفحه را بهتر و دقیق‌تر متوجه شوند. اسکیماها نوعی کد HTML هستند و که به راحتی می‌توانند نتایج SERP را به نفع سایت‌های استفاده کننده تغییر دهند. البته این تغییرات مثبت، درصورتی پیش خواهد آمد که به طور صحیح از کدهای اسکیما استفاده شده باشد.

در ایران از تکنیک سئو کلاه خاکستری معمولاً استفاده می شود اما تا زمانی که مهارت کافی در سئو پیدا نکرده اید از سئو کلاه سفید استفاده کنید. سئو خارجی را می توان یکی از فاکتور های مهم رتبه بندی دانست که بخش عمده آن را می توان به دریافت بک لینک و رپورتاژ از سایت های معتبر که باعث افزایش اعتبار سایت می شوند دانست. منظور از سئوی داخلی سایت، سئو صفحات داخلی وب سایت که به مخاطبان نمایش داده می شود است و به نحوه ارتباط سایت با موتورهای جستجو و کاربران مربوط می شود. به این دلیل به این نوع سئو، سئو تکنیکال گفته می شود که هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وب سایت یا با ارتقاء جایگاه وب سایت ندارد و هدف اصلی آن، بهینه سازی زیرساخت های یک وب سایت است. سئو تکنیکال به فرایند بهینه سازی وب سایت برای کرولینگ و ایندکس کردن سایت توسط موتورهای جستجو گفته می شود.

یکی از مواردی که در حین آموزشتان مهم است حتما یادگیری آن را مد نظر داشته باشید الگوریتم های گوگل هستند که می توانید لیست کامل آن را در مقاله الگوریتم های گوگل برای سئو تا 2023 مشاهده کنید. البته در بخش مقالات سایتمان می توانید با جستجوی الگوریتم، محتوای کاملی در مورد هر کدام از الگوریتم ها به صورت جداگانه بخوانید. مطالعه و خواندن موارد بالا قدم اول یادگیری سئو است و پس از آن باید آنچه آموخته اید را تجربه کنید و در عمل پیاده کنید. توصیه هم میکنیم آموزش سئو وردپرس را شروع کنید چون بسیار از کسب و کارها، سایت خود را با وردپرس ساخته اند و امروزه بسیار در بین وبمسترها وردپرس محبوب است. بخش دیگری از بک لینک ها به سینگال هایی گفته می شود که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید. به جز بحث سئوی وب، فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا برندسازی کنید و از همان شبکه ها هم به طور جداگانه ترافیک دریافت کنید.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید. بک لینک به لینک هایی اطلاق می شود که از دامینی دیگر به دامین شما داده شده اند. این یک روش عالی برای مطلع ماندن از هرگونه تغییر چشمگیر است، بدون اینکه تمام وقت خود را به صفحه نمایش زل بزنید. از سوی دیگر، اگر تغییری پیش‌بینی نشده اتفاق بیفتد، تقریباً هرگز نمی‌توانید از گزارش‌های پیش‌فرض چیزی نتیجه‌گیری کنید. اولین قانون تجزیه و تحلیل این است که همیشه تا آنجا که ممکن است تلاش خود را معطوف به یافتن اصلی ترین علت کنید. معیار Bounce rate درصد بازدیدکنندگانی را که وب سایت را بدون هیچ اقدامی ترک کرده اند را نشان می دهد.

حقیقت این است که لینک دادن به سایر منابع با کیفیت می تواند از نقطه نظر سئو برای شما مفید باشد. امروزه، کسب رتبه تقریباً برای تمام کلمه کلیدی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و بیشتر جایگاه‌ها بیش از حد اشباع شده‌اند. این مسئله بدان معنا نیست که باید کلمه کلیدی هدف را در همه این مکان ها قرار دهید. همیشه به یاد داشته باشید که چیزی به نام تعداد ایده آل کلمات کلیدی در یک صفحه وجود ندارد (منظور چگالی کلمه کلیدی است). با اینکه کلمات کلیدی مختلف می توانند موضوعی مستقل برای تولید محتوا باشند، اما همیشه اینطور نیست.

یک URL از چند بخش اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. پروتکل، اولین بخش URL است و نشان می‌دهد که از چه پروتکلی برای دسترسی به منبع استفاده می‌شود. بله، استفاده از معادل انگلیسی (یا زبان‌های دیگر بسته به زبان وب‌سایت) موجودیت‌ها هم به درک گوگل کمک زیادی می‌کند. چراکه یکی از شگردهای گوگل برای شناخت انتیتی‌ها، پیدا کردن کلمات مشابه یا هم‌معنی در محتوا است. برای مثال اگر کلمات «آب» و «رودخانه» را در محتوا بگنجانید، گوگل به سمت آب در طبیعت می‌رود و نه آب معدنی یا آشامیدنی. پینترست برای وب‌سایت‌های تصویری و بصری مانند سایت‌های آشپزی، طراحی، و مد بسیار مؤثر است.

به عبارت دیگر، با استفاده از سئو تکنیکال امکان دسترسی، کرولینگ، تفسیر و ایندکس کردن سایت بدون کوچک ترین مشکلی برای موتورهای جستجو فراهم می شود. تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند. اگر تحقیق کلمات را به درستی انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و هم می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید. سئو مجموعه‌ای از کارها برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. سایتی که روی سئو آن کار نکرده‌اند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. سئو یکی از تنها روش های بازاریابیست که در صورت پیاده سازی صحیح، تاثیر آن در طول زمان افزایش نیز می یابد.

کسب‌وکارها برای بهره‌گیری از سیگنال‌های اجتماعی در سئو، باید بر تولید محتوای باکیفیت و جذاب تمرکز کنند که برای مخاطبان هدفشان ارزشمند باشد. این محتوا می‌تواند شامل مقالات آموزشی، ویدیوهای جذاب، اینفوگرافیک‌ها و سایر فرمت‌هایی باشد که کاربران را به اشتراک‌گذاری و تعامل ترغیب می‌کنند. تعامل فعال با کاربران در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به نظرات و شرکت در گفتگوهای مرتبط نیز می‌تواند میزان تعاملات اجتماعی را افزایش دهد. همچنین، اضافه کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری در وب‌سایت، فرآیند انتشار محتوا را برای کاربران آسان‌تر کرده و تعامل اجتماعی را تقویت می‌کند. البته، برای موفقیت در سئو، بهتر است سیگنال‌های اجتماعی را در کنار سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و سئو به کار گرفت تا یک رویکرد جامع و مؤثر ایجاد شود.

اگر با لینک سازی داخلی آشنایی خیلی زیادی ندارید، حتما مقاله آن را در فرین آکادمی خوانده و تکنیک هایش را یاد بگیرید. این یعنی ممکن است شما به کمک یک سری تکنیک های حرفه ای گوگل را فریب داده و به جای محتوای مفید، با یک محتوای تبلیغاتی به صفحه اول برسید. اما زمانی که کاربر وارد سایت شما شده و با مشاهده محتوای نامناسب سریعا از آن خارج میشود، این نشان دهنده بی کیفیت بودن وب سایت شماست. لینک های داخلی در صفحات سایت شما باعث میشود کاربر بتواند بخش های مختلف وب سایت را مشاهده کرده و زمان بیشتری را در میان مطالب، محصولات و غیره آن صرف کند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش علاقه کاربر به شما میشود، به شدت بر بهبود سئو سایت شما هم تاثیرگذار است.

صورت کلی به دو بخش داخلی و خارجی تبدیل می‌شود و این دو بخش را به 3 صورت می‌توان پیاده‌سازی کرد که به آن‌ها یئو سفید، خاکستری و سیاه گفته می‌شود. مشخص است که سئو سفید برای سایت شما مناسب‌تر است و درکل زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن به طول می‌انجامد. سئو خاکستری فرایندی مابین سئو سیاه‌وسفید است که صرفاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا بعد از سئو گوگل متوجه شود که شما قوانین را دور زده‌اید. در روش SMO ما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای محتوای خود را برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بهینه‌سازی می‌کردیم. سئو یا seo مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجوگر است. سئو به روش های مختلفی انجام می شود که به کلاه های سئو معروف هستند اما بسیاری از افراد سودجو وعده می دهند تا در کوتاه ترین زمان سایتتان را به رتبه 1 می رسانند.

سئو منبع اصلی ترافیک برای وب‌سایت‌ها بوده و  باید بخشی از استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شما باشد. با توجه به رقابت شدید در بازار، بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما بسیار حائز اهمیت است. با یادگیری اینکه سئو چیست و استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را در نتایج جستجو بهبود دهید و به تعداد بیشتری کاربر دسترسی داشته باشید. به همین دلیل، سئو برای هر کسب و کار آنلاین الزامی است و باید به صورت جدی پیگیری شود. با به‌کارگیری درست اصول سئو، هم گوگل راحت‌تر وب‌سایت شما را پیدا می‌کند و هم کاربران راحت‌تر به پاسخ سوال خود می‌رسند که در نتیجه آن، صفحه رتبه بهتری در نتایج جستجوی طبیعی می‌گیرد.

هنگام تجزیه و تحلیل هر تغییری در عملکرد خود (به عنوان مثال کاهش ناگهانی کلیک)، همیشه سعی کنید با بررسی ابعاد مختلف، ریشه مشکل را بیابید تا بفهمید دقیقاً چه چیزی باعث این تغییر شده است. این امر در مورد متن اطراف لینک نیز صدق می کند، زیرا لینک ها ممکن است بار موضوعی اطراف خود را نیز حمل کنند. برعکس، باید بسیار مراقب باشید و ایجاد ترکیبی طبیعی از انواع مختلف انکر تکست را هدف قرار دهید. آخرین اما نه کم اهمیت ترین نکته این است که Featured snippet های موجود را بررسی و از آنچه برای رقابت با آن مفید است، الهام بگیرید. به طور دقیق نمی توان مشخص کرد که چه متنی باید در یک Featured snippet ظاهر شود. کلید ظاهر شدن در Featured snippet این است که در ابتدا به سوال مورد نظر در سایتتان پاسخ دهید.

این موتور جستجو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، صفحات وب را بررسی کرده و نتایج متناسب با جستجوهای کاربران را به نمایش می‌گذارد. در این راستا روش‌هایی وجود دارد که سئوکاران برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود انجام می‌دهند که شامل بهینه‌سازی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت، ایجاد محتوای مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و ویدئوها و …است. جست و جو های ارگانیک نتایجی هستند که صرفاً از طریق جست و جو ی کاربر در SERP ظاهر می‌شوند. با داشتن تجربه کاربری و سئو خوب، شما برای داشتن رتبه خوب در SERP هزینه زیادی نکردید. وقتی به صورت ارگانیک اعتماد ایجاد می‌کنید، به صورت خود به خود سئو سایت خود را بهبود می بخشید.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/